Упражнения при изучении фонетики английского языка

СОДЕРЖАНИЕ
0
122 просмотров
29 января 2019

Фонетические упражнения для вводно-коррективного курса по английскому языку

(на материале пословиц, поговорок, стихотворений)

Практический материал, представленный в подборке, поможет студентам добиться совершенства в английском произношении. Материал содержит фонетические упражнения (пословицы, стихи) для выработки автоматизированных навыков произношения и интонации. Гласная и согласная фонема часто отрабатывается в контрасте, при противопоставлении звуков, т.к. контрастивный метод всегда в большей или меньшей степени учитывался при обучении иностранному языку.
Упражнения разделены на две части. Первая часть – пословицы и поговорки. Они могут представить интерес для отработки произношения как в школе, так и на начальной стадии обучения в вузе. Во второй части помещены стихотворения английских авторов, детские стишки, знание которых будет полезно детям в дошкольных учреждениях. Критерием для отбора пословиц, поговорок и стихов, как универсальной базы для отработки и создания множества автоматизированных речевых навыков, служила частота употребления фонемы.

ПОСЛОВИЦЫ И ПОГОВОРКИ

ДОЛГИЕ ГЛАСНЫЕ ФОНЕМЫ

[i:]
[a:]
[:]
[u:]
[
:]

Honey is sweet, but the bee stings.
He laughs best who laughs last.
Better untaught than ill taught.
A fool and his money are soon parted.
First come, first served.

Видит око, да зуб неймет.
Хорошо смеется тот, кто смеется последний.
Недоученный хуже неученого.
У дурака в горсти дыра.
Поздно пришел, кости нашел.

КРАТКИЕ ГЛАСНЫЕ ФОНЕМЫ

[i]
[e]
[]
[]
[u]
[
]

Business is business.
All is well that ends well.
A cat in gloves catches no mice.
Waste not, want not.
By hook or by crook.
Nothing must be done in haste but killing of fleas.

Дело есть дело.
Все хорошо, что хорошо кончается.
Без труда не вытащишь и рыбки из пруда.
Мотовство до добра не доведет.
Не мытьем, так катаньем.
Поспешность нужна только при ловле блох.

[ei]
[ai]
[i]
[au]
[u]
[i]
[]
[u
]

Haste makes waste.
Like begets like.
There’s no joy without alloy.
Out of sight, out of mind.
То know everything is to know nothing.
He that fears death lives not.
Where there’s a will, there’s a way.
What can’t be cured must be endured.

Поспешишь – людей насмешишь.
Подобное рождает подобное.
Нет розы без шипов.
С глаз долой — из сердца вон.
Знать все значит ничего не знать.
Раньше смерти не умрешь.
Где хотенье, там и уменье.
Что о том тужить, чего нельзя воротить.

СМЫЧНЫЕ ШУМНЫЕ (ВЗРЫВНЫЕ) СОГЛАСНЫЕ

Practice makes perfect.
Barking dogs seldom bite.
Better the foot slip than the tongue.
Dog does not eat dog.
Curiosity killed the cat.
A good beginning makes a good ending.

Повторение – мать учения.
Собака, что лает – редко кусает.
Лучше оступиться, чем оговориться.
Ворон ворону глаз не выклюет.
Любопытной Варваре на базаре нос оторвали.
Зачин дело красит. Лиха беда начало.

[]
[
]

Such carpenters, such chips.
A good Jack makes a good Jill.

Видно мастера по работе.
У хорошего мужа и жена хороша.

СМЫЧНЫЕ (НОСОВЫЕ) СОНАНТЫ

[m]
[n]
[
]

Many men, many minds.
No news (is) good news.
By doing nothing we learn to do ill.

Сколько голов, столько умов.
Отсутствие новостей – хорошая новость.
Праздность (безделье) – мать всех пороков.

ЩЕЛЕВЫЕ ШУМНЫЕ (ФРИКАТИВНЫЕ) СОГЛАСНЫЕ

[f]
[v]
[
]
[
]
[s]
[z]
[
]
[
]
[h]

Fight fire with fire.
Live and let live.
Nothing ventured, nothing gained.
It’s neither here nor there.
Score twice before you cut once.
Easy does it.
Wishes don’t wash dishes.
Eat at pleasure, drink with measure.
Every man has his hobby-horse.

Клин клином вышибают.
Сам живи и другим не мешай.
Не рискуешь – не добудешь.
Это ни к селу, ни городу.
Семь раз отмерь, один раз отрежь.
Тише едешь, дальше будешь.
Если бы да кабы во рту росли грибы.
Ешь вволю, пей в меру.
У каждого человека есть свой конек.

ЩЕЛЕВЫЕ (НЕНОСОВЫЕ) СОНАНТЫ

Live and learn.
Time works wonders.
Little friends may prove great friends.

Youth yearns to be old while age yearns to be young again.

Век живи, век учись.
Время творит чудеса.
Маленькие друзья иногда оказывают большие услуги.
Казаться старше юноши желают, обратно в юность старые хотят.

POEMS AND RHYMES

Sleep, sleep, beauty bright
Dreaming over the toys of night.
Sleep, sleep: in the sleep
Little sorrows sit and weep.

Friends a hundred miles apart
Sit and chatter heart to heart,
Boys and girls from school afar
Speak to mother, ask papa.

By Alfred H. Miles

[]

And there are many other balls
We find at pleasure’s source –
The croquet ball, the hockey ball.
The skittle ball, lacrosse,
And smaller ball, the marble balls,
And bearing balls, of course.

By Alfred H. Miles

[:]

I have two legs
With which I walk:
I have a tongue
With which I talk,
And with it too,
I eat my food
and tell
If it’s bad or good.

[:]

The early bird so I have heard,
Catches the worm, and ‘pon my word,
I know two chaps and yet a third
Could learn a lesson from that bird.

Stop! Look! Listen!
Before you cross the street.
Use your eyes, use your ears,
And then use your feet!

Queen Mab’s Chariot

Fib, and Tib, and Pink, and Pin,
Pick, and Quick, and Jill, and Jin,
Tit, and Nit, and Wap, and Wim –
The train that wait upon her.

March, march, head erect
Left, right, that’s correct.

[]

Ann, Ann?
Come quick as you can!
There’s a fish that talks
In the frying-pan.
Out of the fat,
As clear as glass,
He put up his mouth
and moaned “Alas”
Oh, most mournful,
“Alas, alack!”
Then turned to the sizzling,
And sank him back.

By W. de La Mare

Wash, hands, wash,
Daddy’s gone to plough.
Splash, hands, splash,
They’re all washed now.
Pussy Cat, Pussy Cat,
Will you catch that big fat rat?
It is sitting by the ham
Just behind the apple jam.
Pussy Cat, Pussy Cat,
That fat rat is very bad.
If you catch it, I’ll be glad.
I’ll give you some milk for that.

The Washing-up Song

[]

Sing a song of washing up,
Water hot as hot.
Cups and saucers, plates and spoons,
Dishes such a lot!
Work the dish mop round and round,
Wash them clean as clean
Polish with a dry white cloth,
How busy we have been!

Hickory, dickory, dock!
Hickory, dickory, dock!
The mouse ran up the clock,
The clock struck one,
The mouse ran down,
Hickory, dickory, dock!

The Listening Woods

I looked at the shadowed mosses,
I looked at the nests overhead,
I looked at the small brook dreaming
Alone in its sandy bed.

[]

Grumbling, stumbling,
Fumbling all the day,
Fluttering, stuttering,
Muttering away,
Rustling, hustling,
Bustling as it flows,
That it how the brook talks,
Bubbling as it goes.

[]

The way a crow
Shook down on me
The dust of snow
From a hemlock tree
Has given my heart
A change of mood
And saved some part
Of a day I have rued.

Rain, rain, rain, April rain,
You are feeding seed and grain,
You are raising plants and crops
With your gaily sparkling drops.

Oh, weep for Mr. and Mrs. Bryan!
He was eaten by a lion,
Following which, the lion’s lioness
Up and swallowed Bryan’s Bryaness.

[i]

Said the Crab unto the Oyster
Do not loiter in this cloister,
Join me in a voyage rare,
Up into the moist salt air.
Noise and turmoil would annoy me,
Toil and trouble, too would cloy me,
Should I leave this royal cloister
Adroitly rejoined the oyster.

Down
down
down
Red
yellow
brown

Autumn leaves tumble down,
Autumn leaves crumble down,
Autumn leaves bumble down,
Flaking and shaking,
Tumbledown leaves.

[i]

Autumn crowns the glowing sphere,
Winter’s grasp is full of cheer,
You between them, sad and dear,
Bind your brows with leafage sere,
Saying, “I remember
When the year was not a bier” –
Ah, woe, November!

[]

Here’s a Body – there’s a bed!
There’s a pillow – here’s a head!
There’s a curtain – here’s a light!
There’s a puff – and so good night!

But outer space,
At least thus far,
For all the fuss
Of the populace
Stays more popular
Than populous.

Butterfly, butterfly,
Where do you fly,
So quick and so high
In the blue, blue sky?

I have a cat
His name is Pit;
And by the fire
He likes to sit
Each day I bring him
A dish of milk,
And smooth his coat
That shines like silk.
And on my knee
He likes to sit
For Pit loves me
And I love Pit.

Come to dinner,
come to dinner,
Ding – dong – dell,
Ding – dong – dell,
Soup, meat and potatoes,
Soup, meat and potatoes,
Ding – dong – dell.
Ding – dong – dell.

Golden in the garden,
Golden in the glen,
Golden, golden, golden,
September’s here again!
Golden in the tree tops,
Golden in the sky,
Golden, golden, golden
September’s passing by.

[]

Children, aunts are not glamorous creatures,
As very often their features
Tend to be elderly caricatures of your own.

Algy Met a Bear

[]

Algy met a bear,
The bear was bulgy,
The bulge was Algy.

God made the Bees

God made the bees,
And the bees make honey,
The miller’s man does all the work,
But the miller makes the money.

If many men know
What many men know,
If many men went
Where many men go,
If many men did
What many men do,
The world would be better –
I think so; don’t you?

[]

In the spring,
In the spring,
Sweet and fresh is everything.
Winter winds are no more blowing,
In the fields all is growing,
In the spring,
In the spring,
Sweet and fresh is everything!

I’ve watched you now a full half-hour,
Self-poised upon that yellow flower,
And, little butterfly! Indeed
I know not if you sleep or feed

By W. Wordsworth

The Tide in the River

The tide in the river,
The tide in the river
The tide in the river runs deep,
I saw a shiver,
Pass over the river
As the tide turned in its sleep.

The Golden Legend

[]

A thousand faiths with a common dream
A thousand tongues with a common theme
A thousand thoughts with a single plan:
Peace on earth and goodwill to man!

[]

Here’s health to all those that we love,
Here’s health to all those that love us,
Here’s health to all those that love them
That love those that love us!

In the morning the city
Spreads its wing
Making a song
In stone that sings.

In the evening the city
Goes to bed
hanging lights
About its head.

When a Man’s Busy

[]

When a man’s busy, why, leisure
Strikes him as wonderful pleasure:
Faith, and at leisure is he,
Straight away he wants to be busy.

Rules and Regulations

[]

A short direction
To avoid dejection
By variations
In occupations,
And prolongation
Of relaxation,
And combinations
Of recreations,
And disputation
On the state of nation
In adaption
To your station,
By invitations
To friends and relations
By evitation,
Of amputation
By permutation
In conversation,
And deep reflection
You’ll avoid dejection.
Moral: Behave

Heap high the farmer’s wintry hoard
Heap high the golden corn!
No richer gift has autumn poured
From out her lavish horn!

White sheep, white sheep
On a blue hill.
When the wind stops
You all stand still.
You walk far away
When the winds blow
White sheep, white sheep.

“I’ll Try” and “I Can’t”

The little boy who says “I’ll try”,
Will climb to the hill-top;
The little boy who says “I can’t”,
Will at the bottom stop.

By R.L. Stevenson

The rain is raining all around,
It falls on field and tree,
It rains on the umbrellas here,
And on the ships at sea.

By R.L. Stevenson

И.И. Невежина,
Балашовский государственный педагогический институт

Фонетические упражнения на урок английского языка

Упражнение№ 1. Напишите транскрипцию гласных звуков следующих слов:

а ) be, feel, we, me, see, meet, deed, feet, need
b) it, is, in, ill, sit, fill, live, win, till, mill
c) bed, pen, ten, tell, set, let, met
d) tie, lie, my, pie, die, life, time, five, nine, smile
e) man, bad, hat, lamp, glad, fat, cat, black, sack
f) day, late, tale, main, pain, rain, male, fail
g) park, mark, arm, are, car, farm, large
h) air, chair, care, fair, rare, parent
i) there, where
j) here, near, mere, clear, fear, bear
k) hire, fire, tyre, buyer, flyer
l) our, flour, power, flower, down, town
m) her, term, bird, firm, burn, turn, fur, learn
n) sorry, story, warm, word, door, all, taught, talk

Упражнение№ 2. Напишите транскрипцию согласных звуков следующих слов:

a ) think, thing, thin, thought, death, threat.
b) sing, song, bang, long, something, going, hung, wrong.
c) this, that, those, the, these, there, other, another.
d) ship, shop, she, clash, sharp, shine, shame, shape.
e) chess, chop, chamber, charm, charity, future.
f) phone, photo, phenomenon, phantom, pharos, philharmonic, phase.
g) knife, know, knock, knit, knight, knee, knack.
h) what, where, when, wheel, whiff, whig, whip, whim.

The black cat sat on a mat and ate a fat rat.

Betty Botta bought some butter, But she said, this butter’s bitter. But a bit of better butter will make my batter better.

She sells seashells on the seashore, the shells that she sells are seashells, I’m sure.

A big black bug bit a big black bear, A big black bear bit a big black bug.

Thirty-three thousand people think that Thursday is their thirtieth birthday.

What noise annoys an oyster most? A noisy noise annoys an oyster most.

Ripe white wheat reapers reap ripe white wheat right.

Blake’s black bike’s back brake bracket block broke.

Each Easter Eddie eats eighty Easter eggs.

She slits the sheet she sits on.

A rough-coated, dough-faced, thoughtful ploughman strode through the streets of Scarborough; after falling into a slough, he coughed and hiccoughed.

A twister of twists once twisted a twist. and the twist that he twisted was a three twisted twist. now in twisting this twist, if a twist should untwist, would the twist that untwisted untwist the twists.

AI, AY — [ei] pain, layer ( боль , слой )
AIR — [e э r] hair ( волосы )
IGH — [ai] sigh ( вздох )
AU, AW — [o:] august, awful ( август , ужасный )
EA — [i:] neat ( опрятный )( бывают исключения [e] sweat ( пот ), [ei] break ( перерыв ))
EAR — [i э ] dear ( дорогой ) ( иногда [e э ] bear ( медведь ))
EE — [i:] peel ( чистить )
EER — [i э ] beer ( пиво )
EI, EY — [ei] eight, convey ( восемь , перевозка ) ( редко [i:] ceiling ( потолок ))
конечное безударное EY — [i] money ( деньги )
OA — [ou] toad ( жаба )
OAR — [o:] board ( доска )
OI, OY — [oi] coin, toy ( монета , игрушка )
OU, OW — [au] spouse, now ( супруга , сейчас ), ( иногда [ou] know ( знать ))
конечное безударное OW — [ou] widow ( вдова )
OUR, OWR — [au э r] hour, dowry ( час , приданое )
OUGH — [o:] brought ( принёс )
OO — [u:] pool ( бассейн )
OOK — [uk] book ( книга )
OOR — [u э ] poor ( бедный )
EU, EW — [ju:] dew, neutral ( роса , нейтральный )
EUR — [ju э ] Europe ( Европа )
закрытые WA, WHA — [wo] what, was ( что , был )
WAR — [wo:] war ( война )
WOR — [w э :r] work ( работа )
конечное ALL — [o:l] tall ( высокий )
конечные IND, ILD — [aind], [aild] kind, mild ( добрый , мягкий )

Чтение английских гласных букв в открытом положении

Прочтите слова и объясните, почему они так произносятся:
1. В , К , C,D, go, be, he, me, she, we, by, my, spy, try, fly, dry, cry, shy, pry, lo, no, so, Q, P, Z, V, T.
Aid, hail, claim, chain, waist, raise, bay, day, play, pray, stay, pay, sea, tea, beach, feast, breathe, free, tree, feed, beech, sleeve, freeze, die, lie, died, tried, bye, dyed, boat, cloak, foe, sloe, toe, pie, tie, ceaze, ceiling, week, sweep, dial, phial, bias.
Bake, pale, take, pane, tape, eke, eve, cede, globe, Crete, Swede, lime, mine, mite, side, size, style, hole, home, robe, rape, vote, yoke, duke, dupe, fume, mule, tube, tune.
Cede, seed, lone, loan, bike, bake, Jane, jade, baize, bays, lace, lake, beach, beech, mice, Mike, die, dye, cage, gage, vague, plague, guide, lie, lye, yale, due.
Fatal, vacant, raven, agent, bacon, typist, evil, famous, final, silent, pilot, tyrant, total, open, moment, human, student, pupil, music, cubic, client.

Чтение английских гласных букв в закрытом положении

Прочтите слова и объясните, почему они так произносятся:

Pad, pat, bad, bat, fan, fat, van, vat, cell, tent, dell, den, keg, get, yet, yelp. Kid, kiss, grin, wig, wit, Lynn, Pym, Sod, sop, mod, moss, nod, hot, rod, yon, F, L, M. Nun, nut, hug, hut, ruff, buzz, gulf.

Sac, sack, lac, lack, lacks, lax, tacks, tax, links, lynx, sticks, Styx, cell, sell, cent, sent, hiss, his, lacks, bags, bets, beds, cups, cubs, pence, pens, phlox, flocks, fizz, phiz, fill, Phil, batch, badge, rich, ridge; bank, hang.

Bed, had; led, lad; Ned, pad; bet, net; bend, bent; bat, set, sat; land, lend; fact, pact, plan, flag, act; slap, slab; cup, cap; lit, lid; shot, shod.

Cab, cup, cling, crest, scrub; tacks, sacks, kicks, rocks, ducks, cell, cent, hence, rince, dunce, lick, lack, pick, pack, sick, sack, dick, dig, pick, pig, rick, rig, bank, ink, drink, drunk, fact, sect, back, neck, gem, gent, gin, gist, badge, hedge, bridge, lodge, plunge, as, has, beds, rugs, prism, jam, job, jib, jest, just, yes, yet, yelp, yen, yell, bang, spring, thing, strong, lung, sell, shell, sip, ship, self, shan, shut, shrub, crash, smash, rush, shell, shelf, ship, shift, fish, mesh, smash, chip, chop, chest, rich, such, match, fetch, ditch, Scotch, crutch. Thin, thrift, width, length. That, then, this, thus, with. Phiz, phlox, lymph, nymph. Tax, sex, fix, fox, box, text, next.

Pit, pen, par, pun; fin, fen, fan, fun; tin, ten, tan, tun; red, rest, rent; risk, rim, did, tin, lid, nib, fill, drill, mill, mat, hot, pet, guest, press, stress, string, strong, stretch.

Sandal, vessel, system, children, absent, tempest, bonnet, pocket, commit, public, horrid, dwelling, summit, battle, bottom, seldom, lesson, dinner, waggon, parrot, butter, button, sister, doctor. Lapse, dense, steppe, twelve, bronze, solve.

3. Чтение английских букв в открытом и закрытом положении
Прочтите :
Pan, pane, tap, tape, red, rede, them, theme, miss, mice, shin, shine, rob, robe, dot, dote, tub, tube, duck, duke, pad, pat, bad, bat, fan, fat, tell, tent, kid, grin, wig. Pym, Bake, pale, eke, globe, we, sweep, side, style, hole, robe, yoke, duke, sod, yon, hot, nun, hug, ruff, fume, tube, be, go, my, K, gulf, sham, shame, dense, solve, aid, hail, shut, smash, chip, chain, waist, bay, day, by, chop, chest, ship, shelf, shape, C, D, fish, chip, pea, sea, tea, beach, spring, lung, die, lie, bye, join, job, tea, tree, beech, jest, thin, freeze, this, that, these, those, foe, pie, cease, lymph, nymph, cab, cup, fact, fat, fatal, vat, vacant, back, bake, neck, yes, yet, agent, back, bacon, yell, typist, tax, sex, famous, final, cell, cent, ceiling, prince, dunce, silent, as, has, pilot, match, mate, fetch, fate, crutch, gent, gin, total, badge, open, bridge, moment, mob, pig, page, red, rage, sell, shell, human, pet, pete, student, stud, fill, file, lack, lace, music, land, mice, lake, back, bake, bike, flag, act, jade, cage, cup, yale, slab, guide, guest, shot, cap, value, due.

Чтение английских гласных букв в сочетании с буквой ‘r’ в открытом и закрытом положении

Прочтите слова и объясните причину переосмысливания звукового восприятия английских гласных букв:
Bare, care, chair, hair, fair, mare, pair, dare, square, rare, hare, Here, mere, near, fear, beer, cheer, dear. Fire, briar, mire, tire, liar, byre, lyre, tyre, dire. More, shore, board, roar, horse. Cure, mure, pure, lure. Fare, fair, hare, hair, here, hear, dear, deer, tire, tyre, boar, bore, sore, soar. ,
Bar, far, jar, star, hard, farm, harsh, starve. Her, verb, serve, bird, skirt, shirt, herb, fern, berth, germ, verse, serve. Fir, sir, birch, girl, first, third. For, nor, sort, short, lord, horse. Urn, turn, nurse, burn, perfect, fur, furl, burn, hurt, curve, purse. Word, worm, work, world, worker, farmer, former, furnish, varnish. Earl, learn, early, earth, heard.
Bar, bare, car, care, her, here, per, peer, fir, fire, sir, sire, or, ore, for, fore, cur, cure.

5 . Чтение английских гласных букв во всех положениях под ударением
Прочтите слова и объясните , почему они так произносятся :
Bare, fat, fan, fire, pad, tell, chair, kid, grin, more, wig, Pym, cure, bake, pale, bar, far, eke, globe, herb, fir, we, sweep, for, fur, word, side, style, urn, farmer, hole, robe, care, here, lure, farm, yoke, duke, sod, horn, worm, serve, burn, nun, ruff, fume, tube, be, hair, dare, mere, go, my, K, gulf, hair, fear, mire, harsh, sham, shame, dense, board, berth, sir, burn, world, aid, hail, shut, smash, chip, turn, former, hare, chain, waist, bay, day, by, chop, chest, ship, girl, horse, starve, roar, shelf, shape, C, D, fish, chip, mure, square, pea, sea, beach, spring, sort, fair, star, lung, die, bye, jam, jar, byre, job, tea, tree, beech, jest, germ, thin, freeze, this, these, that, those, foe, nor, pie, first, fern, dire, ceaze, lymph, furnish, tyrant, sturdy, studen, care, cab, cup, fair, fact, fatal, mare, mat, note, rare, vat, hare, vacant, near, back, lake, beer, tyre, shore, neck, hoarse, yes, yet, agent, pure, back, during, bacon, third, yell, birch, typist, err, tax, sex, famous, short, final, cell. Lord, hurt, cent, ceiling, purse, prince, silent, work, as, has, pilot, worker, mate, her, fetch, fate, verb, tyrant, serve, tyre, bird, crutch, gent, gin, total, burn, perfect, badge, open, bridge, moment, mob, sell, shell, guide, due, varnish.
Back, bark, had, hard, gem, germ, ten, tern, twill, twirl, spit, spirt, cock, cork, shot, short, cub, curb.

6. Чтение слов, рассмотренных выше
Прочтите слова и объясните, почему они так произносятся:
Feud, neutral, feudal, deuce, cue, Europe, dew, few, new, newt, ewe. Diece, niece, field, yield, chief, grief, grieve, belief, believe, achieve, brief, thief, shriek, priest, shield, siege. Great, break, steak; bear, year, wear, tear, pear, swear. They, grey, prey, whey, rein, vein, feint, eight, freight, weight. Eye, height, either, neither. Dead, head, bread, ready, meadow, steady, thread, death, feather, leather, weather, breath, health, wealth, peasant, pleasant, pheasant, measure, treasure, pleasure. Range, change, haste, waste, paste, strange, danger. Find, mind, bind, child, wild, mild, able, table, fable, cradle, idle, rifle, trifle, bible, bridle, cycle, noble, bugle. Scarce, negro, nitrogen, hydrogen, micron, migrant. Old, told, sold, fold, hold, gold, droll, bolt. Live, love, about, above, give, clever, river, vivid, seven, eleven, every, heavy, ever, never, heaven. Solid, valid, static, visit, physics, rapid, Spanish, Latin, cabin, radish, satin, credit, merit, limit, finish, profit, polish, florin, punish. Capital, family, energy, medical, mineral, physical, comedy, opera, origin, probably, enemy, melody.

7. Чтение слов , правописание которых связано с влиянием французской графики
Прочтите :
Some, come, comfort, company, son, done, none, Monday, month, London, front, among, tongue, other, another, mother, brother, nothing, dozen, colour, won, wonder, fraud, haul, maul, Paul, fault, chaw, jaw, straw, shawl, lawn, drawn, cause, because, pause, author, clause, applause, August, autumn. Ground, count, stout, loud, house, spout, ounce, cow, now, crowd, fowl, down, town, out, shout, scout, how, towel, brown, about, without, trousers. Our, flour, power, tower, flower, shower. Young, country, cousin, courage, couple, double, trouble, touch. Oil, boil, joint, hoist, voice, noise, boy, coy, joy, toy, cloy, Troy, floy, hoy.

Four, your, pour, Row, brow, throw, low, flow, blow, slow, yellow, fellow, sorrow, meadow, swallow, sparrow. You, through, could, should, would, group, tour, lose, do, prove, move, to, soup, does, done.

8 Чтение слов, рассмотренных выше
Прочт.ите слова и объясните, почему они так произносятся:

Ask, cask, mask, fast, last, clasp, grass, after, master. Too, moon, stool, woo, pool, gloom, shoot, groove, soon, boot, soot. Book, hook, took, shook, Boor, moor, poor. Ball, small, fall, wall, bald, salt, false. Talk, stalk, chalk, walk. Dance, glance, prance, branch, grant, plant, cant, shant, command, demand, reprimand. What, water, was, war, wash, watch, watt, want, swamp, swan, wasp, warm, war, ward. Bull, pull, full, bullet. Brutal, plural, prudent, truly, true, blew, rude, rule, June, July, brute, grew, screw, threw, drew, flew, jew, blew, crew, include, junior.

9. Чтение английских слов на все приведенные правила
Прочтите нижеприводимые слова и объясните, почему они так произносятся:
1. Light, fight, might, straight, caught, daughter, haughty, neigh, sleight, eight, freight; rough, enough, laugh, nigh, Hugh, knight, height, weight, weigh, taught, thought, bought, fought, ought; special, mission, passion, session, nation, action, caution, tradition, mention, collection, dictation, option, demonstration, special, Asia, Russia, Russian, politician, musician, glacial, especial, explosion, corrosion, illusion, collision, vision, confusion; lecture, future, furniture, nature, culture, century; pressure, sure, exposure, measure, treasure, pleasure; when, why, which, white, where, what; who, whom, whose; wrong, write, writer, writ, wring, khight, know, knew, knit, gnat, gnash, monarch, echo, school, chemistry, mechanics, architect, machine, moustache, niche, limb, lamb, bomb, autumn, hymn, guard, guest, guild.

2. Due, dew; muse, mews; tub, tube; fare, far; rede, red; duck, dutch; duke, dark; faint, feint; dot, dote; asp, wasp; has, was; that, what; watch, natch; bar, bare; car, care; her, here; heal, health; on, son; ponder, wonder; home, come; grove, glove; per, peer; fir, fire; sir, sire; mood, blood; rouse, cousin; cut, put; rush, bush; far, fare; cur, cure; ruddy, pudding; go, to, rood, good, rather, father; duty, truly; nude, rude; suit, brute; rout, route; dew, drew; later, water; go, do; rose, lose; duty, truly; nude, rude; dew, drew; stew, strew; strange, haste, steak, speak; riddle, bridle; lost, post; cloth, both; cobble, nobble; now, know; bady, puny, cabin, radish, finish, civil, polish, florin, duty, eight, weight, field; great, break, year, pear; eye, height, either, neither; deed, dead, weather, wealth; pea, peasant; please, pleasant; ear, early, earth; hear, heard; ran, range; has, haste; was, waste; will, wild; mill, mild; pran, plant; can, can’t; comma, command; small, smell, slang; sale, salt; face, fast; lace, last; class, clasp; bathe, bath; father, mother, close, cloth; sole, sold; hole, hold; bull, pull, full; moon, too, book, took, shook, poor, door, floor, blood, flood; out, now, how, row, brow, low, blow, meadow; our, four; reply; friend, heart, good; say.

3. Father, man, what, they, girl, first, who, no, son, daughter, child, I, work, learn, boys, works, live, four, fifth, your, Tuesday, Monday, good, food, school, go, do, room, all, small, wall, walk, sun, why, very, light, night, eight, twice, air, shine, young, cousin, shut, niece, weak, write, Thursday, chair, those, these, meal, each, year, weather, cook, book, dina, give, live, have, always, third, girl, bread, colour, house, flower, window, warm, fruit. June, August, heat, great, break, pear, feather, finger, longer, friend, also, throw, soon, trees.

4. Grow, how, dead, meadow, eat, weak, water, this, thing, chalk, board, coat, teeth, tooth, thick, thin, white, night, red, nose, low, moustache, eye, blind, tear, learn, hear, ear, year, deaf, head, bed, road, mount, horse, word, board, work, heavy, town, cow, along, among, field, mice, men, country, cousin, young, see, eat, people, we, pure, here, learn, early, crow, now, grow, how, snow, fowl, house, geese, leather, beak, great, head, eat, swallow, straw, call, worm, word, near, hear, early, year, learn, bush, jug, put, such, jam, son, month, fond, catch, saucer, pour, our, your.

5. Yesterday, excite, except, during, run, brought, caught, bite, right, quite, quick, thank, this, thing, those, thin, thirsty, home, early, nearly, clear, bear, learn, six, fox, eggs, go, throw, finger, hunger, longer, book, look, looked, ice, sauce, eyes, thirst, please, freeze, sees, easy, rose, houses, horses, as, this, has, us, is, was, bag, back, alone, saw, sauce, here, hair, dear, who, whose, write, shine, poor, door, pour, heap, heard, clear, early, now, bought, house, town, interesting, evening, several, page, change, hunger, thing, no, know, nose, knows.

6. Smooth, tooth, month, mouth, bright, brought, mighty, caught, daughter, eight, own, blown, town, word, world, tomorrow, whose, froze, grows, nose, throws, write, who, whole, while, wrong, tear, earth, third, learn, work, girl, return, think, true, blue, grew, who, blew, too, wisdom, husband, give, alive, five, live, hive, drive, door, blood, floor, could, good, wood, turn, learn, early, paid, made, laid, said, put, butter, trunk, sure, quite, quiet, want, water, walk, what, remember, understand, invite, arrive, cent, pence, few, knew, you, eleven, even, seven, could, would, stood, right, wrong, guard, hard, move, love, firm, sight, side, stone, ship, sheep, heart.

Cистема упражнений для формирования и развития фонетических навыков на младшем этапе обучения английскому языку

Содержание, роль и место фонетической зарядки на уроке английского языка у младших школьников

Итак, как следует из всего вышесказанного, основная работа по обучению произносительной стороне речи проводится на первом году изучения иностранного языка. В последующие годы идет лишь корректировка и совершенствование усвоенных навыков. Именно поэтому на уроке невозможно обойтись без фонетической зарядки.

Фонетическая зарядка, выполняемая почти на каждом уроке в течение всего курса обучения иностранному языку, представляет собой специальной тренировочное упражнение в произношении, которое предупреждает забывание фонетического материала и препятствует деавтоматизации навыков. При выполнении фонетической зарядки учащиеся должны мобилизовать как произвольное, так и непроизвольное внимание к произношению. Определенный звук (из объективно трудных или тех, что плохо усвоены данной группой учащихся) должен стать предметом произвольного внимания. Задание формулируется следующим образом: «Повторите за мной (диктором) слова, обращая внимание на звук [h] ([w], [r], [?] и т.д.)» [24: 71].

Целями фонетической зарядки являются предвосхищение и снятие появления возможных фонетических сложностей любого порядка — слуховых, произносительных, ритмико-интонационных, а также отработка фонетических навыков, которые по какой-либо причине оказались недостаточно сформированными [28: 75].

Материалом фонетической зарядки могут быть отдельные звуки, звукосочетания, слова, предложения и небольшие тексты, содержащие фонетические явления, нуждающиеся в постоянной «инвентаризации». Обычно фонетическая зарядка строится градуировано: от более мелких единиц (собственно предмета тренировки) к более крупным, где эти единицы предстают в разнообразных сочетаниях. Например, [w] — what, water, wind, why, а далее рифмовка: Why do you cry, Willy; why, Willy, why? [24: 72]. Е.Н. Соловова в курсе лекций по методике обучения иностранным языкам приводит несколько примеров содержания фонетической зарядки:

  • — чтение слов, предложения, микротекстов, диалогов, стихов, скороговорок;
  • — чтение сложных в фонетическом отношении частей предложений, словосочетаний с нанизыванием слов поочередно сначала или с конца;
  • — слушание с целью определения ошибок;
  • — распознавание диалектов;
  • — определение отношения к чему-либо по интонации;
  • — произнесение одной и той же фразы с различной интонацией в зависимости от речевой задачи;
  • — повторение в паузу;
  • — повторение синхронно за диктором/учителем/товарищем;
  • — узнавание слов со слуха, их запоминание и последующее повторение и т.д. [28: 75].

Важным представляется выяснение места фонетической зарядки на уроке. Она часто выполняется в начале урока, вводя учащихся в его атмосферу, нейтрализуя влияние звуковой среды на родном языке. Возможно, однако, ее проведение непосредственно перед упражнениями в устной речи или чтении в качестве фонетического упражнения, вызывающего «бдительность» к произношению словарных единиц, которые затем будут использованы в речи [24: 72], т.е. ее место на уроке зависит от последовательности выполнения тех заданий, где учащиеся могут столкнуться с фонетическими трудностями [28: 75].

Приведем примеры фонетической зарядки, описанные авторами различных УМК. Например, авторы учебника “English” для второго класса И.Н. Верещагина и Т.А. Притыкина советуют начать уже второй урок английского языка с «фонетической тренировки учащихся в использовании структуры My name is. » [14]. Тренировка, например, может проходить в форме игры «Давайте познакомимся». Учитель, делая вид, что не помнит имена учащихся, говорит: «Ребята, а ведь я еще не все ваши имена запомнил. Давайте еще раз познакомимся: My name is. . What is your name?» Обращается с этим вопросом к большинству или ко всем учащимся. Эту игру можно сделать подвижной, предложив всем ребятам встать в затылок друг другу. Ответивший на вопрос убегает и становится в конец линейки. Можно провести и ролевую игру с использованием тех масок, поделок, кукол, рисунков, картинок, которые принесли учащиеся. Каждый ребенок играет роль персонажа, которого он принес, а учитель с ними знакомится [14]. В качестве фонетической зарядки можно также использовать звуковое приложение к данному учебнику. Например, урок 48 начинается с работы с аудиозаписью [11: 142]:

«Учимся говорить, что мы умеем и не умеем делать. Слушай и повторяй:

[i: — i: — i:] see (3), I see green, I see yellow, I see this and that and that.

[ж — ж — ж] can (3), can see, I can see. He can see. She can see, I can see an elephant. He can see a tiger. We can see toys in the bag. Can jump, can run, can hop. My dog can run and jump. I can run and jump, too.

[б: — б: — б:] can’t (3), I can’t, she can’t. I can’t see. She can’t see. I can’t see your toys. You can’t see my toys. He can’t see those birds.

can’t run, can’t jump. They can run but they can’t jump. We can see the hare, but we can’t see the fox» [14].

В учебниках и книгах для учителя в УМК для 3 и 4 классов И.Н. Верещагина и Т.А. Притыкина не дают никаких рекомендаций по проведению фонетической зарядки, оставляя подбор материал на усмотрение учителя.

Материал, приведенный в учебниках линии Millie (созданных коллективом авторов во главе с С.И. Азаровой), который может быть использован в качестве фонетической зарядки, обширен и отличается многообразием. Во 2 классе дети разучивают песни и стихи, читают рифмовки и скороговорки. Например, в уроке 5 (Unit 3) авторы советуют начать урок с исполнения песенки “I like butterflies”:

I like butterflies,

Red and yellow butterflies,

Pink and purple butterflies,

Blue and orange, too.

I like butterflies,

Green and brown butterflies,

Black and white butterflies,

Do you like them too? [2:30; 3: 62]

Авторы УМК “Enjoy English” М.З. Биболетова, О.А. Денисенко, Н.Н. Трубанева уделяют внимание работе над фонетикой и фонетической зарядке в частности не только на первом году обучения, но и в 3 и в 4 классе.

Во 2-м классе в большинстве случаев фонетическая зарядка основывается на сказках, которые учащиеся рассказывают вместе с учителем, параллельно отрабатывая новые звуки. Например, в уроке 8 учитель, сообщив учащимся, что на уроке они вместе с артистами будут составлять программу предстоящего концерта, рассказывает сказку: «Первым в театр пришел Трикки. Он взобрался на сцену и громко произнес (Repeat after me.): [?]-[?]-[?]-[?]-[?]и услышал в ответ: [?:]-[?:]-[?:]-[?:]-[?:]. Трикки удивился и произнес: [?]-[?]-[?]-[?]-[?], а в ответ услышал [??]-[??]-[??]-[??]-[??]. Арлекин улыбнулся и сказал: [i]-[i]-[i]-[i]-[i], а в ответ прозвучало: [i:]-[i:]-[i:]-[i:]-[i:]. Трикки очень удивился и закричал: [u]-[u]-[u]-[u]-[u]. В зрительном зале раздалось: [u:]-[u:]-[u:]-[u:]-[u:]. Тогда Трикки спустился в зрительный зал и спросил: «Who are you?» Голос незнакомца ответил: «Who are you? Who are you?» Тогда Трикки задал еще один вопрос: «What is your name?» «What is your name? What is your name?» — ответил незнакомец» [8:37].

В качестве материала для фонетической разминки в начале урока авторы также предлагают использовать стихи и рифмовки. Например, урок 49 начинается с повторения рифмовки о Джеке и Джил, которую учащиеся начали разучивать на предыдущем занятии [8: 85].

3-й урок в 3-м классе авторы предлагают начать с повторения рифмовок, которые они учили в прошлом году. 4-й урок начинается с фонетической сказки-разминки, в ходе которой учащиеся повторяют нужные на данном уроке звуки: «Миссис Чэттер готовится к встрече с учениками лесной школы и собирается угостить их чем-то вкусненьким. Раскладывая угощение, она напевает: [w], [w], [w], [sw], [sw], [sw], [t], [t], [t], sweets, I like sweets. Do you like sweets?» Слушая рассказ, учащиеся должны произносить хором отрабатываемые звуки, слова, повторить интонацию вопроса [9: 39].

В 4-м классе авторы советуют начать 2-й урок с работы с аудиозаписью: “Listen and read:

[i] spring, winter, windy

[?] on, not, clock, frog, hot

[?] jump, duck, summer, sunny

[au] now, mouth, down, cloudy

[?u] don’t, open, cold” [10: 39; 7: 7]

Урок 26 в том же 4-м классе начинается с работы над стихотворением “The Whale”. Учащимся предлагается вспомнить первую часть стихотворения, прослушав аудиозапись и прочитав ее. Затем учащиеся прослушивают вторую часть стихотворения, повторяют за диктором отдельные строки и читают стихотворение самостоятельно, в парах [10: 57; 7: 54, 57].

1. One, two, three, four, five,

Last month I caught a whale alive.

Six, seven, eight, nine, ten,

Then I let it go again!

2. Why did you let it go?

Because it bit my finger so!

What finger did it bite?

The little finger on the right!

Эффективные фонетические упражнения для успешного формирования фонетических навыков у учащихся на английском языке

Как утверждает ряд авторов (Г.В. Рогова, Н.И. Гез, Е.Н. Соловова и др.), на начальном этапе обучения произносительной стороне иноязычной речи используются два типа упражнений: [28: 71-72]

  • 1. Упражнения на активное слушание и распознавание звуков, их долготы и краткости. Например, услышав нужный звук в слове, дети хлопают в ладоши или поднимают руку и т.д. Слова могут быть как знакомыми, так и незнакомыми. Здесь также можно попросить определить звуки родного и иностранного языков. Такое упражнение развивает речевой слух и готовит почву для другого типа упражнений.
  • 2. Упражнения на воспроизведение. На начальном этапе ученики часто повторяют слова, словосочетания и речевые структуры за учителем или диктором. На уроке это может быть как хоровое проговаривание, так и индивидуальное [28: 71-72].

Очевидно, что упражнения первого типа в современных УМК, предназначенных для младшей школы, практически не встречаются. В качестве примера можно привести лишь рекомендации И.Н. Верещагиной и Т.А. Притыкиной в книге для учителя к учебнику 2-го класса. На первом уроке они советуют провести небольшую вводную беседу, обратив внимание учеников на «отличие английского языка от родного: на долготу и краткость гласных, от чего может зависеть значение слова (sheep — ship); на наличие в английском языке звуков, отсутствующих в русском языке [T, р, w], a также звуков, как будто похожих на русские, но в действительности отличающихся от них [о — ?], [т — t]; на различие в интонации» [14]. Также необходимо сделать вывод о том, как важно фонетическое оформление речи на английском языке.

Основная работа по обучению фонетике строится на упражнениях второго типа, которые отличаются большим разнообразием в плане содержания. Материалом таких упражнений служат отдельные звуки, слоги, слова, словосочетания, предложения. Он может быть организован по принципу аналогии (все примеры содержат один и тот же признак), по принципу оппозиции (примеры подобраны так, что в них противопоставляется какой-либо признак), либо дан в произвольной последовательности [18: 169-170].

Организация материала фонетических упражнений по принципу аналогии хорошо прослеживается в учебниках линии «English» авторов И.Н. Верещагиной, Т.А. Притыкиной. Например:

— Научись говорить, кто есть у него (у нее) в семье. Слушай и повторяй:

[ж — ж — ж, z — z — z] has (3), he has (3), he has got (3). He has got a son. Mr. Smith has got a son. She has (3), she has got (3). She has got a daughter. Mrs. Abb has got a daughter, but (3), but she hasn’t got, but he hasn’t got. My aunt has got a daughter, but she hasn’t got a son. Her uncle has got a son, but he hasn’t got a daughter [14; 11: 29].

— Учимся спрашивать, что мы умеем делать. Слушай и повторяй:

Can you run? Can he jump? Can monkeys jump? Can giraffes run? Can you see that bird?

[?: — ?: — ?:] horse (3), a horse — horses, one horse, five horses, ten horses, many horses, big horses, brown horses. Are the horses grey? No, the horses are brown. Can horses run? Yes, they can.

[au — au — au] cow (3), a cow — cows, a big cow, a nice cow. They’ve got a nice brown cow. Can you see those cows? [14; 11: 145]

— Learn to pronounce and use the new words. Listen and repeat.

[e] (3), exercise (3), an exercise (3), do exercises (3). When do you do exercises? I do exercises at 7 o’clock.

[e] then (3). Then I do exercises. Then he does exercises. He gets up at 6 o’clock, then he does exercises.

[au?] (3), shower (3), a shower (3), take a shower (3), then I take a shower, then she takes a shower. My brother does exercises and then he takes a shower. Do you take a shower after exercises? [15: 63; 12: 47]

— Learn to pronounce and use the new words. Listen and repeat.

[?] not, top, top is the highest (upper) part of something, at the top of the hill, at the top of the mountain, at the top of the page, at the top of the class. The old Russian town was situated at the top of the hill.

[au] ground, found, to found-founded, to found a new city, to found a school, to found a family, to write a story which is founded on facts. They founded a town on the banks of the river. Yuri Dolgoruky founded Moscow.

[ж] cap, map, a map-maps, a map of the world, a map of Russia. A map can show you countries and towns, seas, mountains, rivers and oceans. Look at the map! Where is the Volga on the map?

[?] sung, young, young-younger-the youngest, a young woman, a young man, young trees. My granny looks quite young for her age. When Mr. Jones was young, he lived in Italy.

[?u] spoke, stone, a stone-stones, a stone wall, a stone tower, to throw stones at somebody/something. Don’t throw stones at dogs. People use stones to build houses [16: 90; 13: 385].

Достаточное количество упражнений, построенных по принципу аналогии, можно найти в учебниках М.З Биболетовой, О.А. Денисенко, Н.Н. Трубаневой «Enjoy English». Во втором классе упражнения такого типа широко используются для введения новых букв:

Little yellow bee, bee, bee! How many flowers can you see? [8:35]

One, two, three, and four, and five! I have got a fish alive [8: 36].

Также широко используются упражнения, нацеленные на закрепление новых звуков и корректировку произносительных навыков:

Предложите детям повторить за вами слова с долгими гласными звуками, как это сделало бы эхо (Repeat after me):

[?:] are, dance, Martin, can’t

[i:] three, he, she, please

[?:] four, morning [8: 37]

— Listen and read:

[?:] bath, bathroom, carpet, arm, armchair

[ж] lamp, pantry, black, flat

[ai?] fire, fireplace [7: 23]

В учебниках линии «Mille», написанных коллективом авторов во главе с О.А. Азаровой, используется большое количество рифмовок и скороговорок, нацеленных на отработку конкретного звука:

  • — Mike is Millie’s favourite mouse [2: 39].
  • — Pat’s pet is pink and Paula’s pet is purple [2: 41].
  • — Little Lucy the Lizard loves lollipops[2: 65] .
  • — Ten teddy bears are in the toy tree today! [2: 84] .
  • — What are you doing? — I’m fishing. I like fishing and singing [1: 14].
  • — Frank drinks pink juice and says thanks to Mum [1: 33].
  • — Jack’s wearing a jacket with a juice spot. Jeff’s wearing jeans with a jam spot [1: 62].
  • — When and where can we see a white whale? [1:108].

Приведем примеры фонетических упражнений, в которых материал строится по принципу оппозиции. На таком принципе построены многие фонетические сказки, а также рифмовки и скороговорки в учебниках М.З. Биболетовой, О.А. Денисенко, Н.Н. Трубаневой:

«Трикки нарисовал портреты своих друзей-артистов и решил повесить их в театре. Он взял молоток, встал на стул и начал забивать гвоздики, на которые можно было бы повесить портреты [d]-[d]-[d], [t]-[t]-[t], [d]-[t], [d]-[t]. [d]-[t].» [8:26].

«Билли прилежный ученик и не любит опаздывать. Каждое утро он берет портфель и пыхтя бежит в школу: [p]- [p]-[p]-[p]-[p], [p]-[t]-[p]-[t]-[p]-[t]… Билли останавливается на большой поляне и наблюдает за веселыми облаками: [?]-[?]-[?]-[?], [u]-[u]-[u]-[u], [?]-[?]-[?]-[?].» [8: 44].

  • — [и] thank you, think, three
  • — [р] the, they, that

One, two, three! One, two, three!

This is some coffee and this is some tea.

One, two, three! One, two, three!

Who likes coffee and who likes tea?

One, two, three! One, two, three!

Dad likes coffee and Mum likes tea! [9: 47].

— Listen and read:

[?] teacher, computer, sharpener, answer

[e] lesson, desk, pencil, question, textbook

[u:] school, ruler, two

[u] book, textbook, workbook, look, put [7: 104]

Примеры упражнений, построенных по принципу оппозиции, из учебников И.Н. Верещагиной, Т.А. Притыкиной «English» и коллектива авторов во главе с С.А. Азаровой «Millie»:

— Прослушай стихотворение «Имена» и выучи его наизусть:

В формировании фонетических навыков у учащихся младшего школьного возраста огромную роль играет особая система специальных фонетических упражнений. Работе над фонетикой уделяется время практически на каждом уроке, особенно на первом году обучения, когда закладываются основы иноязычного произношения. Специальные упражнения разрабатывают фонематический и интонационный слух учащихся, способствуют автоматизации произносительных и ритмико-интонационных навыков. Особую роль в работе над слухо-произносительной стороной речи играет фонетическая зарядка. Авторы современных УМК уделяют ей должное внимание и предлагают свои рекомендации по ее проведению, а также разнообразные упражнения, целью которых является обучение учащихся правильному произношению.

Источники: http://eng.1september.ru/article.php?id=200404001, http://infourok.ru/foneticheskie-uprazhneniya-na-urok-angliyskogo-yazika-1204465.html, http://studwood.ru/1931972/pedagogika/cistema_uprazhneniy_formirovaniya_razvitiya_foneticheskih_navykov_mladshem_etape_obucheniya_angliyskomu_yazyku

Комментировать
0
122 просмотров
Комментариев нет, будьте первым кто его оставит

Это интересно
Английский язык
0 комментариев
Английский язык
0 комментариев
Английский язык
0 комментариев
Adblock detector
-->